گیت هاب فهرست محبوب‌ترین زبان‌ برنامه‌نویسی دنیا در سال ۲۰۱۸ را منتشر کرد

گیت هاب فهرست محبوب‌ترین زبان‌ برنامه‌نویسی دنیا در سال ۲۰۱۸ را منتشر کرد

تاریخ انتشار : 3 ژانویه 2019

گیت هاب فهرست محبوب‌ترین زبان‌ برنامه‌نویسی دنیا در سال ۲۰۱۸ را منتشر کرد

اخبار فناوری اطلاعات تاچ نت – در حال حاضر هزاران زبان برنامه‌نویسی در بازار موجود است و با این وجود تنها بخشی از آن‌ها مورد اعتماد توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری به صورت گسترده به کار گرفته می‌شود.

محبوب‌ترین زبان‌ برنامه‌نویسی دنیا در سال ۲۰۱۸
محبوب‌ترین زبان‌ برنامه‌نویسی دنیا در سال ۲۰۱۸

شرکت GitHub که در اصل یک استارت‌آپ با مرکزیت توسعه نرم‌افزارهای متن‌باز محسوب می‌شود میزان محبوبیت این زبان‌های برنامه‌نویسی را مورد بررسی قرار داد. در این بررسی پروژه‌های نرم‌افزاری توسعه دهندگان تحلیل شد و طی آن بیش از ۳٫۱ میلیون توسعه دهنده نرم‌افزار و ۲٫۱ میلیون سازمان بررسی شدند.

این مرکز در مجموع طی گزارشی با عنوان Octoverse ده زبان برنامه‌نویسی محبوب برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار در سراسر جهان را مشخص کرد. شرکت GitHub که چندی پیش به قیمت ۷٫۵ میلیارد دلار توسط مایکروسافت خریداری شد به سرعت در حال رشد است و سال ۲۰۱۸ میلادی بیش از ۸ میلیون مشترک جدید در پلتفرم آن اضافه شده‌اند. در اینجا فهرست محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی به انتخاب این مرکز آورده شده است.

۱۰- Ruby

۹- C

۸- Shell

۷- TypeScript

۶- C#

۵- C++

۴- PHP

۳- Python

۲- Java

۱- Javascript

البته آماری که توسط وب سایت tiobe.com منتشر شده است کمی با آمار وب سایت گیت هاب متفاوت بوده است. طبق این لیست زبان Java محبوب ترین زبان برنامه نویسی در سال ۲۰۱۸ شناخته شده است و پس از آن میتوان به زبان های C و python اشاره کرد. البته زبان c++ نسب به سال ۲۰۱۷ یک رتبه افت داشته است و جای خود را به pythone داده است.

Dec 2018 Dec 2017 Change Programming Language Ratings Change
۱ ۱ Java ۱۵٫۹۳۲% +۲٫۶۶%
۲ ۲ C ۱۴٫۲۸۲% +۴٫۱۲%
۳ ۴ change Python ۸٫۳۷۶% +۴٫۶۰%
۴ ۳ change C++ ۷٫۵۶۲% +۲٫۸۴%
۵ ۷ change Visual Basic .NET ۷٫۱۲۷% +۴٫۶۶%
۶ ۵ change C# ۳٫۴۵۵% +۰٫۶۳%
۷ ۶ change JavaScript ۳٫۰۶۳% +۰٫۵۹%
۸ ۹ change PHP ۲٫۴۴۲% +۰٫۸۵%
۹ change SQL ۲٫۱۸۴% +۲٫۱۸%
۱۰ ۱۲ change Objective-C ۱٫۴۷۷% -۰٫۰۲%

نوشته گیت هاب فهرست محبوب‌ترین زبان‌ برنامه‌نویسی دنیا در سال ۲۰۱۸ را منتشر کرد اولین بار در تاچ نت – اخبار فناوری اطلاعات و تکنولوژی. پدیدار شد.