بازاریابی دیجیتالی (اینترنتی) چیست ؟

بازاریابی دیجیتالی (اینترنتی) چیست ؟

تاریخ انتشار : 14 ژانویه 2019

بازاریابی دیجیتالی (اینترنتی) چیست ؟

فناوری اطلاعات تاچ نت – بازاریابی دیجیتالی یا دیجیتال مارکتینگ مجموعه فعالیت های بازاریابی و ابزارهای مارکتینگ است که در فضای مجازی و در بستر دیجیتال به کار می رود.

راز موفقیت کمپین‌های تبلیغاتی در هدفمندی آن‌ها و جلب‌توجه ضمیر ناخودآگاه مشتریان است. دیگر تبلیغات عمومی کارگشا نیست. بازاریابان باید هدف‌گیری‌های دقیق انجام دهند و تبلیغات را به کسانی نشان دهند که واقعاً به آن محصول نیاز دارند. اما این واقعاً کار ساده‌ای نیست.

الگوها و نحوه خرید کردن مردم تغییر نموده است و دیگر بازاریابی سنتی جوابگو و کارآمد نمی باشد. اکنون با توجه به زمان طولانی که همگان در فضای مجازی سپری می کنند، بازاریابی دیجیتال بر پایه دانش و خلاقیت تبدیل به یک ضرورت کلیدی برای موفقیت در کسب و کار شده است. از سرمایه و دارایی های دیجیتال خود توسط یک تیم کارآزموده و متخصص بازاریابی دیجیتال و برندینگ حفاظت کرده و رشد روزافزون داشته باشید.

بازاریابی دیجیتالی
بازاریابی دیجیتالی

سال ۲۰۱۹ اوج استفاده از هوش مصنوعی و فرآیندهای آن در زمینه بهره برداری از تجارت مشتریان و رفتار مصرف کننده می باشد. داده های کلان (Big Data) ارزیابی می شوند و تحلیل اطلاعات برای رشد و تکامل روش های نوین « بازاریابی دیجیتالی هدفمند » مورد استفاده قرار میگیرد. هوش مصنوعی ابزارهای فراوانی در اختیار بازاریابی قرار میدهد.

استفاده از ابزارهای دیجیتال ( شامل موبایل، کامپیوتر، تبلت، لپ تاپ، و … ) جهت معرفی محصول، جذب مشتری، برند سازی و فروش را بازاریابی دیجیتال می گوییم. به عبارت دیگر صاحب کسب و کار از طریق ابزارهای بازاریابی دیجیتال اقدام به معرفی محصولش به مشتریان کرده و تلاش می کند فروش را افزایش دهد.

این تعریف خیلی کامل نیست اما به شدت ساده است و در عین حال برای آنکه بدانیم کلا بازاریابی دیجیتال چیست کافی به نظر می آید. اما حالا قصد داریم به طور دقیقتر بازاریابی دیجیتال را تشریح کنیم.

برای رسیدن به این هدف اینبار اصولی تر عمل می کنیم و ابتدا بازاریابی را تعریف خواهیم کرد. خیلی از افراد صاحب نظر اقدام به تعریف بازاریابی کرده اند.

برای مثال کاتلر بازاریابی را اینگونه تعریف کرده است:

“علم و هنر کاوش، ایجاد و ارائه ارزش برای برآوردن نیازهای یک بازار هدف همراه با کسب سود”.

دراکر هم که به قول کاتلر پدربزرگ بازاریابی است، اعتقاد دارد اساسا کسب و کارها فقط دو وظیفه دارند، بازاریابی و نوآوری.

لحظه صفر حقیقت (Zero Moment of Truth)

لحظه صفر حقیقت که به اختصار ZMOT نامیده می شود اولین بار توسط گوگل مطرح شد. به صورت بسیار ساده در نظر بگیرید در تاکسی نشسته اید وناگهان به سرتان میزند یک کتاب، یک موبایل یا یک کفش برای خود بخرید. در این لحظه چه خواهید کرد؟ بله به سراغ گوشی هوشمند خود می روید و آن محصول را در گوگل سرچ می کنید.

بازاریابی دیجیتالی - لحظه صفر حقیقت
بازاریابی دیجیتالی – لحظه صفر حقیقت

گوگل با الگوریتم قدرتمند خود بهترین نتایج را برای شما به نمایش می گذارد. شما در لحظه صفر حقیقت به سر می برید. درست همانجا که فکر خرید یک محصول به ذهن شما می رسد.

با توجه به اینکه گوشی های هوشمند تقریبا در تمام زمان مفید مشتریان در کنارشان هستند، مشتری در لحظه صفر حقیقت از گوشی برای جستجوی محصول استفاده می کند. این یک لحظه سرنوشت ساز برای بازاریابان است. اگر بتوانند در این لحظه کنار مشتری باشند یک گام بزرگ به جلو برداشته اند.